فكر شوية

 

مـــــيـــــن ده؟؟

استفتاء العدد

ما رأيك في الخصخصة ؟ ؟

الحل الأمثل لتجنب خسائر الشركات الحكوميه   
 
أجد فيه ظلما للعاملين و دافعي الضرائب    

الاثنين معا    


اعرض النتائج
العدد الخامس - الخميس 15/11/2007

التعبيرات العدائيه عن المصريين





المحور الثاني : الشتائم

يقول الاستاذ/ أحمد رشدي صالح



(لنا ان نعتبر الاسلوب الذي تصاغ به الشتائم أدبا متي كان بليغا و لا حرج علينا , فنحن نعتبر الهجاء من أدب الفصحي ,


وإذا كانت كلمه الشتائم توحي لنا عند سماعها الفحش من القول


فالواقع ان جانبا منها ليس كذلك وإنما هو سخرية هاذئة جارحة شأن الهجاء)

ولكي يسهل علينا دراسه الشتائم المتداوله بين الناس سنحاول أن نقسمها إلي :
السب بالأم و الأب
سب الدين
سب الموتي
السب الشخصي


يقول الاستاذ / أحمد أمين و هناك الكثير من الشتائم التي ذكر فيها الآباء و الأمهات كثيرة



وهذه الكثرة تدل علي أن المصريين كانوا يعنون بقيمه الأب و الأم عنايه فائقه



تفوق عنايتهم بتقويمهم للشخص ذاته.

سب الدين:

كما تشتم الأم لقدسيتها لدي المصريين فإن الدين كذلك يسب لأنن شعب متدين من قديم الزمان والدين لدينا مقدس و عزيز , زلذلك فإنه يسب و يكون هدفا لسخط الآخريين و غضبهم
وهكذا سب الدين ولعنه و تمني حرقه نري أنه أصلا بسبب وجود أكثر من دين يدين به الشعب المصري



وربما بسبب الأعتياد نجد أصحاب الدين الواحد يسبون دينهم.

سب الموتي:
الموتي أيضا لهم قدسيتهم و هم أيضا لايسلمون من السب



السب الشخصي :
يا كلب , يا حمار , إنت طور؟!

ومن الشائع أن يشتم الشخص بأنه شاذ جنسيا أو قواد لما يمثل هذا السلوك المستهجن من أعتداء صارخ



علي تقاليد المجتمع ة اخلاقياته فيكون ذلك مجالا للطعن.
المحور الثالث: التوبيخ والوعيد
أنه أيضا نوع من الشتائم حيث يمكن أن يوبخ الشخص شخصا آخر دون سب فمثلا



يقال (انت ما عندكش دم) (يا أخي انكسف علي دمك) (يا أخي خلي عندك شويه من الأحمر) (يا بارد) (يا برودك يا أخي)



( يا ابرد من ميه طوبه) (أصل العيب مش عليك العيب علي اللي مربيك) (أصل العيب مش عليكي العيب علي اللي قانيكيكما



أن الوعيد و التهديد يمكن أن يأخذ شكلا شديد اللهجة مثل



( والله أقوم أبهدلك) (والله اقوم اشلفط وشك) (والله لأقطع لسانك) (والله أخلي نهارك أسود) (لو جيت هما تاني أقع رجليك) (والله م أني سايبك) (سيبوني عليه و انا أوريه قيمته)
كما أن التهديد يمكن أن يكون باستدعاء الأولياء مثل ( كنست عليك السيده زينب) (سيدنا الحسين) أو الدعاء لله
(ربنا علي الظالم و المفتري)



و يمكن أن يترك التهديد مبهما
(خذ من قلبي و صر) (مش راضيه عليك ليوم القيامه) (لو نفعت أبقي .......علي قبري)

بعد أن انتهاينا من سرد التعبيرات العدائيه نوجه النظر إلي أن هذه المشاعر العدائيه سرعان ما تنطفأ ويلتئم الموقف



و يتدخل الآخرين للصلح و يكون العتاب الرقيق



(ماكنش العشم تعمل ده كله فيا) (وما كنش العشم تقول ده عليا) ( و مغلش) (أنا اللي غلطان) (هات رأسك أبوسها) (لأ خلاص) (يا سيدي الناس حقك عليا) (أنا آسف) (يا سيدي الناس م نستغناش عن بعض) (المصاريين ف البطن بتتعارك)

وينتهي الأمر بالصفح و (صافي يا لبن) (حليب يا قشطه).

وكده نبقي خلصنا سلسه بقلنا كتيييير بدأينها و يا ريت نكون أحينا بعض تراث الكلام لدي الشعب المصري


و تكون سلسلتنا أعجبتكم و فادتكم.


أستاذ صلاح القاضي
حاصل علي دبلوم المعهد العالي للفنون الشعبية
أكاديمية الفنون بالهرم دفعة 1986

التسميات: ,

عدد التعليقات: 5

Anonymous غير معرف    قال
أحبائي جهاد ورفاقه اعجابنا بكم يزداد مع كل عدد جديد الي الامام دائما
وأتمني لكم التوفيق في الدراسة فلا تهملوها
أرجوكم رفع الالقاب والوظيفة وخلو ده لما اكتب معاكو في الاقتصاد
أما الشعبيات فأنا حاصل علي دبلوم المعهد العالي للفنون الشعبية أكاديمية الفنون بالهرم دفعة 1986
حبي وتحياتي
 

Blogger دكتور حر    قال
أشكرك بابا صلاح على فتح هذا الموضوع الشائك

لكني فقط أختلف معك في تفسير نقطة سب الدين التي ذكرتها
ففيها عند فاعلها لا مبالاة وعدم اكتراث لا يبرر اطلاقا
كما ان نقطة تنزع الاديان اظنها غير مقنعه لذلك

الدرس الجميل هو ان احنا شعب "كلمنجي" بنحب الكلام وتأليف الدعوات والجمل لكننا برضه شعب طيب والله
وبينسى ويسامح كتييييييييييير

بدليل انه عايش
 

Anonymous غير معرف    قال
شكرا لتشجيعك بابا صلاح
و احنا اللي أسعد أن حضرتك شاركتنا بالسلسلة الرائعة..
و تم تعديل التوقيع بناء علي رغبتك..
 

Anonymous غير معرف    قال
شكرا لتعليقك دكتور حر
و فعلا اكبر دليل اننا شعب طيب و بننسا هو أننا عايشين
 

Blogger Unknown    قال
انا اعتقد ان احلى حاجة فى المصريين هو التراث الشعبى الهائل من الأمثال و الحكاوى اللى كانوا بيقولوها زمان و تلاقيها حكم و لا حكم الفلاسفة و معظمها قايله ستات لم ينالو اى قدر من التعليم يعنى اميين القراءة لكن احسن من اى واحد متعلم دلوقتى ،
صحيح بعض الأمثال بتكون عدائية زى اللى فى الموضوع لكن بتديه عبر
_

أما بالنسبة لموضوع سب الدين انا رأيى انه اللى بيعمل كده انسان غير أخلاقى .
__
بمناسبة موضوع طيبة المصريين
انا بشوف بعض العراك اللى فى الشارع بين الناس و تلاقيهم قطعوا بعض و الناس بتحوش ده و ده و بعد ما يكونوا غرقوا دم و ضرب تلاقيهم اتصالحوا و يقولك يلا بقى يا جماعة مالهاش لازمة الواقفة هنا يلا بقى صلو النبى و اغزوا الشيطان كده معطلين مصالحنا
كب ما كان من الأول
 

إرسال تعليق
الـــغـــلاف
احـنـا الـشبـاب
كـلام جـمـيــل
مــصــر الـبـلـد
فـي اللعـبـة
فــــي الــفــن
مـــع الــلــه
Banat X Banat
في الملعب
ولاد مــصــر
كلام ميتنسيش
English

كــلـمـنـا



Site Meter
visitors
since 15/9/2007


الحقوق مش محفوظة
ان كنت هتعمل خير